EDUKACJA OBYWATELSKA MŁODYCH BOLESŁAWIAN
„Ja i moje miasto Bolesławiec” propozycje zajęć w przedszkolu
Prezentowany zestaw jest cyklem scenariuszy zajęć – propozycją urzeczywistnienia celów edukacji obywatelskiej w przedszkolu.
CELE GŁÓWNE:
- Nabywanie i pogłębianie wiadomości o swoim mieście
- Poszerzanie doświadczeń związanych z planowaniem działań
- Doświadczanie zachowań wzajemnego porozumiewania się przy osiąganiu wspólnych zamierzeń
- Wzmocnienie więzi emocjonalnej z miejscem zamieszkania i jego urokami, więzi społecznej
METODY:
- aktywności kreatywnej
- zadaniowa
ZASADY:
- porozumiewania się
- prowokowania do działań
Opracowanie: Janina Huterska i Ewa Szachowicz
Scenariusz I
- Czynności nauczyciela :
- wyłożenie na złączonych stolikach lub dywanie obrazów, reprodukcji, widokówek miasta.
- polecenie: - przyjrzyjcie się i wybierzcie to, o czym wiecie jak się nazywa, po co jest, co się tam znajduje?
Czynności dzieci:
- dzieci przyglądają się , spontanicznie wypowiadają, dowolnie wybierają obrazki.
Uwagi :
- dobrze jest, gdy jest wiele obrazów, widokówek przedstawiających ten sam obiekt.
- należy dać dzieciom trochę czasu na przejrzenie obrazków, wybór.
- Czynności nauczyciela:
- zachęcenie dzieci do zaprezentowania wybranego obrazu
Czynności dzieci:
- dzieci siadają w kręgu lub dookoła złączonych stołów, wypowiadają się swobodnie wg swojej wiedzy.
Uwagi:
- nauczyciel także wypowiada się na temat wybranego obiektu
- Czynności nauczyciela:
- nauczyciel pokazuje napisy , które pomogą uporządkować obrazy
- proponuje posegregowanie widokówek umieszczając je na tablicach
Czynności dzieci :
- odczytują wyrazy (jeżeli w grupie nie ma dziecka umiejącego czytać , czynność te wykonuje nauczyciel)
- wskazują na widoki pasujące do napisów
- dzieci umieszczają na tablicy widokówki i napisy.
Uwagi :
- przykładowe napisy : ZABYTKI, MIASTO. RYNEK, STARE, NOWE, KAMIENICE.
Scenariusz II
- Czynności nauczyciela:
- Na tablicy powieszone są obrazki przedstawiające różne widoki miasta. Nauczyciel rozdaje dzieciom znaczki samoprzylepne i proponuje przylepienie znaczka pod obrazkiem znanym dziecku.
Czynności dzieci:
- wypowiadają się na temat znanych sobie miejsc i obiektów miasta.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel prosi o policzenie znaczków pod wszystkimi obrazkami.
Czynności dzieci:
- Przeliczają ilość przyczepionych znaczków, porównują wyodrębniając i nazywając najmniej i najwięcej znanych przez dzieci miejsc.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel wysuwa propozycję odwiedzenia znanych i nieznanych dzieciom miejsc w mieście.
Czynności dzieci:
- Zgłaszają swoje propozycje co chciałyby odwiedzić w pierwszej kolejności.
Uwagi:
- Ustalenie kolejności może odbyć się drogą większości głosów, losowania, wyliczanki lub w inny sposób podyktowany przez dzieci. Ustalenia co do kolejności i czasu zwiedzania można zanotować na tablicy lub w kalendarzu.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel proponuje dzieciom przygotowanie się do wycieczki. Pokazuje dzieciom rysunki przedmiotów, które pomogą zaplanować i zorganizować wycieczkę. Nauczyciel prosi o wybranie przydatnych przedmiotów (na dywanie rozłożone są obrazki przedstawiające: mapę, lornetkę, kalendarz, ratusz, oraz obrazki przedmiotów nie związanych z wycieczką).
Czynności dzieci:
- Wybierają , uzasadniają i dyskutują ze sobą i z nauczycielem.
Scenariusz III
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel proponuje wykonanie wspólnej pracy „Panorama naszego miasta”. - Jak myślicie , co mogłoby się na niej znaleźć.
Czynności dzieci:
- Podejmują decyzję dotyczącą ich udziału, organizują miejsce pracy, wybierają narzędzia potrzebne do wykonania panoramy (np. plastelina, tkanina, masa solna, kartony, pudełka, gazety, kolorowe wycinanki).
- Nazywają obiekty
- Wykonują pracę samodzielni lub zespołowo
- Umieszczają pracę na wspólnym kartonie
- Dyskutują na temat co jeszcze chcieliby umieścić w swojej pracy
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel proponuje ułożenie napisu „Panorama miasta Bolesławiec”
Czynności dzieci:
- Układają napis samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela.
Uwagi:
- Scenariusz realizowany jest po kilku wycieczkach.
- Do wyjaśnienia pojęcia panorama można wykorzystując pobyt na dworze użyć kartoników z okienkami: malutkimi kwadracikami i długim prostokątem. Dzieci patrzą przez kartoniki.
- Na panoramę doskonale nadaje się zwój tapety.
Scenariusz IV
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel proponuje przyjrzenie się przygotowanym obrazkom oraz zastanowienie się co dzieci o tym sądzą.
Czynności dzieci:
- Omawiają treść przedstawionych obrazków.
Uwagi:
- Obrazki przedstawiają zaśmiecone środowisko ( ulica, park, las, miejsce nad rzeką itp.).
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel kładzie na dywanie dwie plansze przedstawiające zachowania poprawne i niepoprawne, oraz napisy TAK NIE.
Czynności dzieci:
- Dzieci mogą podzielić się na dwie grupy i połączyć obrazki z napisami.
Uwagi:
- W grupie dzieci czytających można wykorzystać więcej wyrazów np. zaśmiecanie, segregowanie itp.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel proponuje spacer w okolice przedszkola w celu zaobserwowania czy nasze najbliższe otoczenie jest zaśmiecone.
Czynności dzieci:
- Dzieci obserwują , wypowiadają się , zastanawiają się co należy z tym zrobić.
Uwagi
- Nauczyciel kieruje uwagę dzieci wskazując miejsce
- Nauczyciel ma przygotowany worek do śmieci oraz rękawice dla dzieci.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel prowokuje dzieci do rozmowy na temat zaobserwowanego stanu rzeczy oraz proponuje wykonanie ilustracji na temat spaceru.
Czynności dzieci:
- Dzieci wypowiadają się dowolnie, zgłaszają swoje propozycje dotyczące wykonania pracy.
Uwagi:
- Nauczyciel może zaproponować formę informacji „tu byliśmy..., to widzieliśmy..., to nam się podoba..., to nam się nie podoba...”
Scenariusz V
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel rozkłada na dywanie (stolikach, podłodze) koperty i mówi do dzieci „Każdy otrzyma ode mnie list Po czym rozpoznacie, który jest do kogo
- Zanim otworzycie list porównajcie swój adres z innymi. Co jest wspólnego?”
Czynności dzieci:
- Szukają swojej koperty, oglądają, czytają, zwracają się do nauczyciela o pomoc.
- Dzieci ustalają, że na wszystkich kopertach znajduje się nazwa miasta
Czynności nauczyciela
- Nauczycielka wyjaśnia, że w kopertach znajdują się zadania dla dzieci.
Czynności dzieci
- Wykonują zadania w dowolnym miejscu w sali.
Uwagi:
- Na kopercie dodatkowo może być umieszczony znaczek rozpoznawczy dziecka
- Zadania są związane z możliwościami i umiejętnościami dziecka.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel zwraca uwagę dzieci na dużą nie zaadresowaną kopertę.
- Nauczyciel otwiera kopertę. Jest w niej kartka „List do mieszkańców Bolesławca”. Zwrócenie uwagi dzieci na słowo mieszkańcy. Rozmowy na temat „czego jeszcze mieszkańcami jesteśmy?”
- Nauczyciel czyta dzieciom list.
- Nauczyciel proponuje dzieciom napisanie listu do mieszkańców Bolesławca.
Czynności dzieci
- Dzieci rozmawiają o czym napisać list, czym mogą się podzielić z mieszkańcami Bolesławca. Dzieci mogą w rozmowie nawiązać do wycieczek.
Scenariusz VI
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel proponuje dzieciom wykonanie dowolną techniką jednej pracy plastycznej przedstawiającej „najciekawszy, najładniejszy, ulubiony” obiekt, miejsce , teren w mieście.
Czynności dzieci:
- Zastanawiają się, dokonują wyboru.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel zachęca dzieci do wypowiedzi „Gdybyś chciał zaprosić ludzi z innego miasta do odwiedzenia Bolesławca co byś powiedział o naszym mieście?”.
Czynności dzieci:
- Swobodne wypowiedzi na temat piękna i uroków Bolesławca.
- Czynności nauczyciela:
- Nauczyciel proponuje dzieciom wykonanie plakatu (folderu) promującego miasto.
- Rozmowy z dziećmi na temat „z czego znane jest nasze miasto”.
Czynności dzieci:
- Wykonanie plakatu lub folderu.
Uwagi:
- Efekty pracy mogą być wyeksponowane np. w stałym kąciku w holu o naszym mieście, w witrynie zaprzyjaźnionego sklepu.
Opracowanie: Janina Huterska Ewa Szachowicz |